Lördagspaddling 1/11 avfärd kl 10,00 från Eskimå, Långö

Lördagspaddling 1/11 avfärd kl 10,00 från Långö, Eskimå

Lilla Haglö, en mycket stilla tur med lätt vind på 5m/s och lite dis 1/11 och 13 grader varmt.
20141025_115954
25/10 Hästö badplats, en mycket frisk vind (12-13m/s) gav oss ett härligt äventyr.

Tillbaka ca kl 13:30

Turen vänder sig till vana paddlare och en landstigning, för att sträcka på benen, är inplanerad.

Ett klädombyte och handduk skall vara med ifall du trillar i. Förvaras lämpligen i plastpåse (matkasse med påsklämma) i lastluckan. Hösten är kyligare så det går inte som på sommaren att bara torka sig varm efter ett ofrivilligt dopp och nu under 10 grader blir det att betrakta som kall årstid då överfarter (över öppet vatten) ej sker, man håller turer nära land.

Tag gärna med lite valfri  fika. (Är vädret tufft kan vi hoppa över fikat jag anpassar mig efter önskemål från deltagare).

Vattentemperaturen är nu runt 10 grader så ingen överfart utan alltid nära land när vi paddlar.

Angående kajakuthyrning:

* Vid inbetalning på klubbens giro skulle det underlätta om ni tar en  ta skärmbild med telefonen vid betalning och visar mig.

* Märk inbetalning med namn och efternamn vid girering så får vi även den vägen mer ordning.

Det skulle vara tråkigt om föreningen tar bort det enkla sätt vi idag kan hyra kajak för ett lågt pris via giro och komma ut i skärgården för att det inte sköts (gäller mina arrangemang).

Förra lördagen 25/10 var blåsig

Vädret hindrade dock inte oss tre som förberedde oss (det är inte lika varmt längre, trots den för årstiden höga temperaturen). Vi gled runt Långö nordspets och såg att norr mot Andöarna var lä så vi tog sikte mot Sunna kanal. Över studentviken var det frisk surf upp mot Andöarna och vid norra Andön såg vi en havsörn segla andra sidan viken och en flock irriterade små fåglar som cirklade oroligt efter den. Vi gick mot kanalen och fick vårt första möte med en fiskebåt på väg ut ur kanalen. I kanalen var det mycket stilla och i början av Lyckebyfjärden fick vi måttlig vind och små vågor. När vi kommit i höjd med Enholmen fick vi fri vind, lite väl hård men efter att ha vilat mot brygga så tog vi sats mot badplatsen på Hästö. Vi fick vinden rakt mot badplatsen så det var bara att surfa in och ställa sig på stranden när vågorna burit in kajaken.

Vi letade lä motsatt sida stranden och fann oss ett ledigt bord bland alla badgäster (närmare bestämt en badgäst, en cykelburen sådan för övrigt). Vi tog sats ut i vågorna igen lite piggare av fikat och varmt kaffe. Eftersom det såg ganska tufft ut att gå mot oljehamnen och möta än starkare vågor och blåst bestämde vi oss för att surfa tillbaka i Lyckebyfjärden och ta Sunna kanal tillbaka. Vi fick fin surf norr ut och kanalen var lugn och stillsam, naturen sprakar verkligen i höstfärger så här års. Vi gick ut i mellan Andöarna och mötte en lite mer kontrollerad frisk motvind i studentviken, lite gynnsammare förhållande än i Lyckebyfjärden.

Tillbaka 13,45 gav oss en liten fingervisning om hur mycket mer tid det tar i motvind. Vi var  alla tre mycket nöjda med vår blygsamma tur och att vi trots hårt väder fått oss en skaplig tur.