Söndagstur 2/8-15 utfärd från Långö, Eskimå kl 10,00 för de som deltagit i paddelkurs.

Söndagstur 2/8 utfärd från Långö, Eskimå kl 10,00 för de som deltagit i paddelkurs.

For inexperienced who have taken part of our course in paddling.

Även de som känner sig lite ringrostiga i paddling är välkomna och vana men paddlingen tar hänsyn till de som är nybörjare och gått kurser på Eskimå. Turen är minst 8 km.

Åter tillbaka senast 14:00.

Tag gärna med lite valfri  fika. Om vädret tillåter går vi i land och tar en fikapaus.

Du skall ha ombyte (kläder och handduk) samt kläder som du kan tänka dig att bada med (underställ och vindjacka eller tröja)I fall man trillar i, moment med vält,räddning kan göras i mån av tid. Undvik att bära värdesaker eller elektronikprylar vid tillfället.

Antal kajaker är inte obegränsade men vi tar vad som finns, först till kvarn! eller meddela mig senast fredag kväll på fältet nedan om det är svårt att boka, det är lite mer uthyrningar nu.

Välkomna!

Krav på deltagare: Kajakvana, kunskap att paddla och ta eget ansvar (något ni fått hjälp med att hantera på vår kurs)

Om du vill hyra kajak, försök att komma tidigt, boka på nätet för att vara säker (09:30) i bland är det många som hyr vilket betyder att det tar tid att få alla redo.

Turen och tempot anpassas efter den minst erfarne deltagaren dock bör deltagare klara 8 km under de fyra timmar vi har på oss. Vind och vågor är heller inget vi helt undgår.

**Vid kontant betalning 50 kr för medlem, 150kr för icke medlem vid kajakhyra.
* Vid inbetalning på klubbens giro skulle det underlätta om ni tar med en skärmbild i telefonen som ni visar vid kajakutlämningen.
* Märk inbetalning med namn och efternamn vid girering så får vi även den vägen mer ordning.

**Kontant betalning undviks i möjligaste mån, om så sker skall det vara jämna pengar.

Så blev dagens turen 2/8:

Vi var ett glatt gäng på 6 stycken och vinden var obefintlig!
Jag hörde mig för om de kunde tänka sig Äspeskär 5km från klubben och det var alla med på.
Vi gick ut i handelshamnen och strök Mjölnarholmen för att gå emellan Basareholmen och Kolholmen (stora kruthuset). Vi tog sikte mot Skallholmen och gick mot Äspeskär samtidigt som vi dividerade om när Witus skulle dyka upp.
När vi kom fram tyckte jag att det kanske skulle vara trevligare på ett öppnare skär och det låg det mellan Äpeskär och Tjurkö och heter Låga Kuttaskär.
Vi tog fika med fritt att se mot Trummenäs i norr och i väster låg God natt och Kurrholmens fästningstorn och båtleder i alla riktningar. klockan 11,25 brakade wittus förbi och en av kajakerna var lite för nära vattenbrynet så vi fick dra upp den lite till, det skall vara lite spänning även om havet ligger spegelblankt.
Två hugade paddlare passade på att doppa sig och tyckte ön passade bra till bad. Innan jag lämnar ön vill jag nämna fågelskyddet är mellan 1 april och 15 juli så ingen får för sig att gå upp på skäret under denna tid.
Ut från Låga Kuttaskär tog vi oss i riktning mot Getskär för att runda Trossö. en liten paus tog vi vid ön medan Aspö-färjan passerade.
Mycket trafik utanför Lindholmen(södra Trossö) vi fick mycket att titta på. Vår färd vidare upp mot Danmarksfjärden gick mycket lugnt.

Jag hoppas på fler lugna dagar, vi har inte varit bortskämda med lugnt väder denna sommar.

2/8-15
2/8 mot Godnatt efter vår fika intill Tjurkö.
Panaholm 19/7

Förra turen 19/7 fick vi en fantastisk tur till Panaholm en ö 8km från klubben i östlig riktning (paddelvägen).
Vi fick måttliga vågor och en ganska behaglig temperatur. God fika och med surf in mot Knösö sund, Lyckeby och Sunna kanal så var vi tillbaks.
Ett lyckat val av vår turledare att ta denna lilla ö mitt i östra fjärden.