Onsdagspaddling 2015 04-22 avfärd kl 18.00 från Eskimå, Långö

150418 1
18/4-15 Dragsö sund

1_n

Hej! jag, Mattias Ottosson kör onsdagspaddling hela sommaren är ambitionen, stående tid för avfärd från Eskimå kl 18:00 förutsatt att vädret tillåter.
Anslut er till Google grupp skp (finns info på vår hemsida om Eskimå mejl-lista) för att få besked om eventuella förhinder, om sådana skulle inträffa.

Min ambition är att skapa en grupp som tar kortare rundor Jag har två som kan tänka sig att med stöd köra igång, så förbered er ni som tycker att rundorna runt 10 km varit för långa, Jag kör inte igång detta för än vattnet blir varmare.

Sunna kanal 2015-04-22
Vi blev två Karin och jag på första onsdagspaddlingen, den hårda vinden uteblev, Vi gick mot handelshamnen rundade Mjölnareholmen och tog sikte på Hästö. Sunna kanal tillbaka och första vattenskotern på Lyckebyfjärden tungt lastan (2st). En mycket lugn tur med mycket sol och glatt humör.

Onsdagspaddling 2015 04-22 utfärd kl 18.00 från Eskimå, Långö

OBS: turen blir i frisk vind enl. Smhi.

Glöm inte varma kläder, det blir regält kallt från kl. 18-20-tiden då vi troligen är tillbaks. Det lovas måttlig sydvästlig vind.

Krav på deltagare:  Kan och ha utfört ”Kamraträddning”, Kallt vatten 4-6 grader kräver att: klädombyte och handduk skall vara med ifall du trillar i. Förvaras lämpligen i plastpåse (matkasse med påsklämma) i lastluckan. Våren är kyligare så det går inte som på sommaren att bara torka sig varm efter ett ofrivilligt dopp och nu under 10 grader blir det att betrakta som kall årstid då överfarter (över öppet vatten) ej sker, man håller turer nära land. Flera lager underställ mildrar chocken om man trillar i.

Avfärd klockan 18:00. Åter på Eskimå senast ca 21:00.
Krav* på deltagare: kajakvana sedan tidigare, måste kunna paddla och ta eget ansvar.
Vid eventuellt oväder ställs givetvis turen in, välkomna!

*Du behöver inte vara extremt duktig, klara av att paddla minst 7-8km. De som vill ha mer utmanande tur slår sig samman, jag anpassar turen efter den minst vana deltagaren. De som helt saknar paddelvana hänvisas till nybörjarkurser (sker vårtid). Förtydligar detta eftersom deltagare kännt sig otillräckliga i att delta, ingen skall känna att de stoppar upp gruppen, gruppen anpassar fart och tur efter deltagare.

Angående kajakuthyrning:

*Var där vid 17.30 för att kunna välja, ändra inställningar på vald kajak och redovisa för mig ang. kajakhyra.

* Vid inbetalning på klubbens giro skulle det underlätta om ni tar en  ta skärmbild med telefonen vid betalning och visar mig.

* Märk inbetalning med namn och efternamn vid girering så får vi även den vägen mer ordning.

Förra turen lördagen  18/4: Ingrid Holmberg tog oss mot handelshamnen och under Stumholmsbron. När vi rundade försvaret låg stora Kusträddningens skepp utanför Godnatt. Vi fick lite mer vågor när vi tog sikte mot Kobebus och väl bakom öarna (Kobebus, Enhöningen fick vi stilla vatten. Vi bestämde oss för Rollsö men när vi gled i motvind mot den största ön i gruppen Smörpundsholmarna tog vi fika på den. Öarna myllrar av ruvande fåglar så vi gick så lite vi kunde och satt nära strandhugget vi gjort med kajakerna. Solen stekte och vi fick mycket att prata om nu när vi blivit en till. Efter fikat gick vi mot Saltö och in i Dragsö sund. Vi kom ut i en stilla Borgmestarfjärd och gick mellan Kolö och Långö tillbaka till klubben. Det är uppskattat att få ny ledare, Ingrid tog en lite annorlunda väg och hittade en trevlig ö vi missat på våra turer.

Bild från Dragsö sund se mellersta bilden överst på sidan, övriga bilder nedan.

Smörpundsholmarna 2015-04-18
Dåsigt fika i strålande solsken, Smörpundsholmarna 2015-04-18.
Strandhugg 2015-04-18
Strandhugg 2015-04-18, vattnet nästan spegelblankt.